*Egyszerű Punk*

Beszélgetés #02. - Veszelszki "Vessy" Norbert (QSS)

2018. november 17. - Egyszerű Punk

A QSS-t Tóth Zoltán (basszus), Vojtkó Dezső (gitár), Mózsik Imre (dob) és Papp Gyuri (ének) alapította valamikor a 80-as évek elején. ’83 végén Papp Gyuri helyére Barangó került, aki az összes számra új szövegeket írt. A zenei ötletek alapvetően a Tóth - Vojtkó párostól származtak, és nagyjából ’83-ban készen állt az a durván tizenöt - húsz dal, ami később a zenekar műsorának gerincét alkotta, majdnem a napjainkig. Mára azért már bőven megváltozott az összkép, mind tartalmilag, mind a zenekartagokat illetően. Ezekről a dolgokról, az új lemezről, meg a zenekari tervekről is beszélgettem a zenekar "új" gitáros énekesével...

qss02.jpg

(Beszélgető partnerem - forrás: facebook)

Én: Szia! Itt vagy?

Vessy: Már igen, csak dolgozom közben (studió munkák).... Szóval nem lesznek gyors válaszok, előre is bocsi!

Én: Semmi baj! Az új QSS lemez készül? Hány dalt terveztek rá?

Vessy: Igen készül, és kb 13-14 dalt rakunk rá.

Én: Mikorra várható a lemez?

Vessy: Reményeink szerint ebben az évben befejezzük, de mivel a jelenleg zajló turné sok időt vesz el abból amit rá tudunk fordítani a kiadása már csak jövőre, év elejére tehető.

Én: Értem, akkor jövőre rendes QSS cd jön. Új, régi dalok vegyesen, vagy csak zsír újak?

Vessy: Mivel már régebben is voltak átíratok így azok is rákerülnek, tehát lesznek "vadonatrégi" dalok is!

Én: 2007-ben egy az ETA-val és a Kretens-szel közös "nosztalgiakoncert" erejéig a Gödörben állt össze az eredeti QSS, de akkor úgy tűnt, hogy ennek nem lesz folytatása. Hosszú idő után azonban előkerült a Totya, és néhány új számmal felkereste Barangót, illetve Mózsik Imi is vállalta a fellépéseket, így apró változtatással - gitárosként Vojtkó helyett Ruff István lépett be- összeáll az eredeti formáció. Aztán 2016-os Qss koncerteken már egy teljesen új formációval találkozhatott a közönség. Mi történt közben?

Vessy: A két időpont között?

Én: Igen.

Vessy: Az Iminek ott volt akkor a Supernem, a Ruff Pistinek pedig a Lopunk, Ramonez és a munkája. A Totya meg ezen dolgok miatt kezdett keresgélni embereket, első körben Pisti mellé gitárost, aki 100% -ban oda tenné magát. Minimum heti egy próba és a koncertek.... Akkor jöttem én a képbe, de közben Barangóval leült megbeszélni a zenekar jövőjét illetően . Ezek fényében Barangó már nem szerette volna csinálni ezt a fajta pörgést, mondván, hogy sok a koncert, a kötöttségek, időpontok stb... Így arra döntésre jutott, mivel Totya mindenképp újra ringbe akart szállni a mostani ötleteivel illetve a régi, meg nem valósított dalokkal, hogy inkább pihenőre megy és kiszáll a QSS-ból, és a saját projektével foglalkozik. Akkor jött a kérdés, hogy énekelnék-e gitár mellett (az ETA zenekartól kapta meg a számomat) Én meg elvállaltam, persze tudtam mekkora fába vágtam a fejszémet és kapok majd hideget meleget, de kölyök korom egyik kedvenc zenekarába való hívásra nem mondhattam mást, mint hogy igen.

qss.jpg

(QSS 2018. - forrás: facebook)

Én: Azért nem lehetett könnyű feladat belerázódni ebbe a szerepbe, hiszen a Barangó 83' óta a zenekar tagja volt, ha jól emlékszem a dátumokra. Onnantól az Ő arca és a szövegei érvényesültek, a QSS élén, illetve mondanivalójában. Hogy fogadott téged a közönség?

Vessy: Pontosan 83 - tól 86-ig utána katonaság Totyáéknál és 88-tól ismét. Bár a dátumok már össze mosódnak nekem is . Akkor ő átigazolt a Rettegett Ivánba asszem'... Persze előtte még volt a Negyedik Műszak.  - Robi (ETA) Totya féle brigád -  és jött a 90-es évek eleje-közepe felé a hullámvölgy. A fogadtatás mint mondtam vegyes volt, mivel Mi azért ahol tudtuk ezt publikáltuk hogy ne legyen félreértés, a QSS-t a Totya alapította 81-ben és a dalok 90%-át is ő írta, így a név tulajdonosa sosem volt kérdéses. Koncertekkel bizonyítottunk szerintem a legtöbbet hogy semmi gond minden rendben nem egy kisfiú fog énekelni, hanem egy olyan ember, aki szereti is ezt a zenekart, illetve tisztában van vele ki után jött ő a képbe.. Bocsi ha kicsit szellősen írok de máshol jár az eszem! Mellesleg a Barangóval a mai napig tartjuk a kapcsolatot, Néha kikérem a véleményét, vagy csak megmutatom neki mit varázsolunk épp stb - stb...

Én: Mi az a Negyedik Műszak?! Nem is hallottam róla...

Vessy: Volt egy ilyen próbálkozásuk (84) , mármint a Robinak, Dezsőnek meg a Totyának és Szabolcsnak. Akkor született a "Kocsmatöltelék" is.

Én: Ahogy készültem az interjúra, meghallgattam az új nótákat is (pl. "Forradalmár", "Molotov"), ha ilyen dalok lesznek a lemezen, akkor erős lesz a felhozatal. Mindenki kivette a részét a dalszerzésből?

Vessy: A dalok nagyon nagy részét Totya hozza. Tele van ötletekkel mint mindig, közben én is próbálom kivenni a részem, de mindenre van témája. Az új dalok között lesz egy-kettő, amit már én vittem le a próbákra. A témákat átrágjuk azért. A Keró nagyon gyorsan tanul. Én meg közben írom az új szövegeket/verseket és csiszolunk.

Én: Elindultatok egy országos körútra a Hisztériával. Érdemes még turnézni ma egy punk zenekarnak?

Vessy: Többek közt "Élünk és virulunk" mottóval is mehetne ez a turné. Főleg a QSS-ra gondolván, de leginkább egy a "régi dalokból átvezetve a mostani dalok felé szeretnénk az embereket invitálni egy igazi punk koncertre", amikor játszunk. Hogy megéri-e ? Mindenképp, a buli az buli! Nos az hogy érdemes-e az más kérdés... A Hisztéria promótálja az új lemezt, mi az új dalokkal teleszőtt műsorral reklámozzuk meg a készülő lemezt. Szerintem ha fontos a zene akkor mindenképp kell a turné. Budapesten egymásba érnek a bulik megosztva a közönséget. így a túlnyomórészt Toncsi (a Hisztéria énekese - szerk.) által szervezett vidéki koncert állomásoknak mi nagyon örültünk, bár kevesebb idővel tudtunk így gazdálkodni, amit a lemezfelvételek munkálataira szántunk. Tudni kell, hogy a felvételeket és a keverést is mi csináljuk... Még a videó klipet is egy telefonnal vettük fel és az utómunka rám várt..

Én: Számos zenekar "kénytelen" így dolgozni, nem kevés pénzt megspórolva a brigádnak. arról nem is beszélve, hogy így kényelmesen beoszthatjátok az időtöket. A 2017-ben publikált dalok is újra lettek véve?

Vessy: Egy részük igen, de még nem döntöttük el, hogy mindegyik újra fel lesz-e véve. Volt amelyikben lett változtatva azért, hogy jobban illeszkedjen a lemez soundjához is.

Én: Van kifejezetten kedvenc hangszered, gitár márkád, vagy ilyen olyan speckó’ cucc, amit szívesen használsz?

Vessy: Igen, gitárban Les Paul (gyerekkori álmodozás valósult meg a rendszerváltásnál emiatt is), de most van egy kütyüm amit nagyon szeretek Hotone Mojo Attack. Ez egy kis "padló" erősítő 75 watt, ami bőven elég mindenre. Ebben két erősítő modell van, egy "fender tweed" és egy gonosz "mesa boogie rectifier". Mindez megfűszerezve sok jóval.

Én: Mi lett a sorsa a Misfits feldolgozásokat játszó (Static Age - a szerk.) bandádnak?

Vessy: Az ami a 86 - os zenekaromnak is, amit újra elkezdtem csinálni a régi tagokkal, a Paranoia Insane -nel... A QSS-ba 100% felett tolom a dolgokat. Sajnos a család mellett nehéz lett volna azokat is kordában tartani, terelgetni...

Én: Vagy is szünetelteted őket. A másik kérdés, amit nem tudok kihagyni, hogy látod most a mai magyar punk helyzetét?

Vessy: Nézd, a koncertek látogatottsága nem vészes, ha arra gondolunk, hogy a rock zene "fullhalott", a punk sosem volt mainstream, vagy akik igen, azok már levetették ezt a gúnyát, de mégis gomba mód szaporodnak a zenekarok, meg újraalakulnak. A helyzete magának egy szubkultúrának szerintem sosincs, minthogy újraéled vagy a feledésbe merül és ezt váltogatja. Van aki elviszi ilyen irányba, olyan irányba, de ami nem változott az az elégedetlen munkásosztálybeli fiatalok. Ami szülte anno.

Én: Rendben. És a QSS most hová helyezhető ebben a szubkultúrában?

Vessy: Punk! Én, mint melós nem fogok orchideákról dalt írni! Mint minden normális (ha lehet ezt a szót erre használni) punk, kritizál és az elégedetlensége adja a savát borsát ennek. A mostani már "90'-es stílus szintű" fiatalok csak azt tudják, amit mutatnak nekik ebből a zenekarok többnyire. De tévedhetek!

Én: Köszönöm szépen a beszélgetést!

https://www.facebook.com/QSS.zenekar/

A bejegyzés trackback címe:

https://egyszerupunk.blog.hu/api/trackback/id/tr5814374999

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása